Електронні петиції: що це та як застосовувати вказаний інструмент?

21 Травня 2024
Електронні петиції: що це та як застосовувати вказаний інструмент?
21 Травня 2024

Найпоширенішим інструментом звернення громадян на сьогодні є заява або скарга до органів місцевого самоврядування або ж до іншої установи, однак не всі знають про наявність ще одного не менш результативного – електронні петиції.

 

Отже давайте разом визначимо поняття та механізм його подання та розгляду.

 

Відповідно до статті 23-1 Закону України «Про звернення громадян», громадяни можуть звернутися до Президента України, Верховної Ради України, Кабінету Міністрів України, органу місцевого самоврядування з електронними петиціями через офіційний веб-сайт органу, якому вона адресована, або веб-сайт громадського об’єднання, яке здійснює збір підписів на підтримку електронної петиції.

 

Електронна петиція - це особливий вид колективного звернення (електронне звернення), яке подається до вищих державних органів (Президента України, Верховної ради України, Кабінету Міністрів України), локальних органів (органів місцевого самоврядування). Варто зазначити, що електронна петиція це не тільки інструмент звернення, а й сервіс для збору підписів.

 

Відповідно до вимог Закону України «Про звернення громадян», в електронній петиції має бути:

- викладено суть звернення;

- зазначено прізвище, ім’я, по батькові автора (ініціатора) електронної петиції;

- адресу електронної пошти.

 

На веб-сайті відповідного органу або громадського об’єднання, що здійснює збір підписів, обов’язково зазначаються дата початку збору підписів та інформація щодо загальної кількості та переліку осіб, які підписали електронну петицію.

 

Наголошуємо, що електронна петиція не може містити заклики до повалення конституційного ладу, порушення територіальної цілісності України, пропаганду війни, насильства, жорстокості, розпалювання міжетнічної, расової, релігійної ворожнечі, заклики до вчинення терористичних актів, посягання на права і свободи людини.

 

Відповідальність за зміст електронної петиції несе автор (ініціатор) електронної петиції.

 

Яким чином та через які веб-ресурси можна подати електронну петицію?

 

Для створення електронної петиції її автор (ініціатор) заповнює спеціальну форму на офіційному веб-сайті органу, якому вона адресована, або веб-сайті громадського об’єднання, яке здійснює збір підписів на підтримку електронних петицій, та розміщує текст електронної петиції.

 

Електронна петиція оприлюднюється на офіційному веб-сайті відповідного органу, якому вона адресована протягом двох робочих днів з дня надсилання її автором (ініціатором).

 

У разі невідповідності електронної петиції встановленим вимогам оприлюднення такої петиції не здійснюється, про що повідомляється автору (ініціатору) не пізніше строку, встановленого для оприлюднення.

 

Варто пам’ятати, що дата оприлюднення електронної петиції на веб-сайті є датою початку збору підписів на її підтримку. У разі, якщо петиція адресована Президенту України, Верховній Раді України, Кабінету Міністрів України, розглядаються у особливому порядку за умови збору на їх підтримку не менш як 25000 підписів громадян протягом не більше трьох місяців з дня оприлюднення петиції.

 

Вимоги ж до кількості підписів громадян на підтримку електронної петиції до органу місцевого самоврядування та строку збору підписів визначаються статутом територіальної громади, однак законодавством визначено мінімальну кількість підписів, якщо петиція адресована органу місцевого самоврядування:

1) до 1 тисячі жителів - не менше ніж 50 підписів;

2) від 1 тисячі до 5 тисяч жителів - не менше ніж 75 підписів;

3) від 5 тисяч до 50 тисяч жителів - не менше ніж 100 підписів;

4) від 100 тисяч до 500 тисяч жителів - не менше ніж 250 підписів;

5) від 500 тисяч до 1 мільйона жителів - не менше ніж 500 підписів;

6) понад 1 мільйон жителів - не менше ніж 1000 підписів.

 

Якщо петиція не набрала необхідної кількості підписів, її розглядають в порядку, встановленому законом для звичайних звернень громадян.

 

У разі набрання необхідної кількості підписів, розгляд електронної петиції здійснюється невідкладно, але не пізніше десяти робочих днів з дня оприлюднення інформації про початок її розгляду.

 

Інформація про початок розгляду публікується не пізніш як через три робочі дні після набрання необхідної кількості підписів на підтримку петиції, а в разі отримання електронної петиції від громадського об’єднання – не пізніш як через два робочі дні після отримання такої петиції.

 

Відповідь на електронну петицію не пізніше наступного робочого дня після закінчення її розгляду оприлюднюється на офіційному веб-сайті органу, якому вона була адресована, а також надсилається у письмовому вигляді автору (ініціатору) електронної петиції та відповідному громадському об’єднанню, яке здійснювало збір підписів на підтримку відповідної електронної петиції.


У разі визнання за доцільне викладені в електронній петиції пропозиції можуть реалізовуватися органом, якому вона адресована, шляхом прийняття з питань, віднесених до його компетенції, відповідного рішення.

 

Залишились питання звертайтесь до фахівців Вознесенського ресурсного центру, який працює на базі Громадської організації «Агентство економічного розвитку»: Вікторія Савчук, 0665043006, savchuk@aer.net.ua.

 

Регіональний ресурсний центр для підтримки місцевих неурядових організацій, громадських ініціатив та волонтерських спільнот створений та працює як інституційний осередок розбудови неурядового сектору та підтримки соціальної згуртованості на місцевому та регіональному рівні, в рамках партнерської ініціативи «Підтримка неурядового сектору Півдня України задля відновлення громад та регіону», яка впроваджується Одеською обласною організацією ВГО «Комітет виборців України».

м. Вознесенськ, вул. Пушкінська,3/35

+38(05134)3-22-50
  
+38(098)333-22-50
  
+38(099)333-22-50