Дослідження місцевої кліматичної політики громад Миколаївської області

23 Вересня 2020
Дослідження місцевої кліматичної політики громад Миколаївської області
23 Вересня 2020

Через зміну клімату стають все частішими тривалі періоди аномальної спеки. Вона впливає на повітряні потоки, які змінюють свій характер і посилюють її негативні наслідки. І доки глобальна температура продовжує зростати, вони ставатимуть усе масштабнішими.

2020 рік мав стати дуже важливим для кліматичних дій. Цього річ країни зобов’язані представити свої переглянуті Національно визначені внески (НВВ) у Паризьку угоду. У цих документах вони визначать, на скільки готові скоротити свої викиди парникових газів аби протидіяти кліматичній кризі. Україна також має подати оновлений НВВ і докласти більше зусиль для збереження безпечного і чистого майбутнього.

Громадська організація «Агентство економічного розвитку» враховуючи важливість впровадження кліматичних цілей у місцевих програмах - досліджує стан кліматичної політики у чотирьох громадах Миколаївської області, це Вознеснська міська об'єднана територіальна громада, Олександрівська ОТГ, Прибужанівська ОТГ та Бузька ОТГ.

Вказане дослідження покликане не лише дослідити стан кліматичної політики на місцях, а й привернути увагу місцевої влади та громадськості до впровадження кліматичних цілей визначених у Дорожній карті кліматичних цілей України до 2030 року у місцеві програми та стратегії задля забезпечення загальнонаціональної політики.

«Дорожня карта кліматичних цілей 2030» включає кількісні цілі для п’яти секторів: енергетики, будівель, транспорту, відходів і загального сектору сільського, лісового господарства та землекористування. Досягнення цих цілей призведе до зниження викидів парникових газів у кожному з них. Інтегрування таких цілей у місцеві політики дасть змогу побудувати амбітну кліматичну політику та залучити до процесу громадськість.

Ми досліджували кліматичну політику у Вознеснській міській об'єднаній територіальній громаді, Олександрівській ОТГ, Прибужанівській ОТГ та Бузькій ОТГ. Кожна з цих громад є учасником програми   „Децентpалізація приносить кращі результати та ефективність (DOBRE)” та має затверджені Стретегії розвитку громад та інші програми та положення, в які включені кліматичні цілі. Та чи виконуються ці програми і стратегії.

У місті Вознесенську ще з 2008 року розпочалася кампанія, направлена на скорочення споживання та досягнення раціонального використання енергоресурсів. З метою ефективного запровадження енергозберігаючих технологій, а також прискорення переходу від викопних до альтернативних джерел енергії, місто підписало «Угоду мерів» - загальноєвропейську ініціативу з підвищення енергоефективності міського господарства та зменшення викидів вуглекислого газу ( СО2 ), ініційовану Європейською Комісією.

Керуючись принципами «Угоди міських голів», м. Вознесенськ взяло на себе зобов’язання скоротити споживання викопних видів палива на 20% до 2020 року та у цьому скороченому обсязі частка альтернативних, відновлювальних джерел енергії повинна складати не менше 20%. В той же час, така політика надасть можливість місту трансформувати свою енергетику у відповідності до принципів сталого енергетичного розвитку з тим, аби досягти більш раціонального та економного використання енергетичних ресурсів. Крім того, місто стало членом Асоціації «Енергоефективні міста України» та увійшло до складу пілотних міст проекту «Реформа міського тепло- забезпечення».

Олександрівська ОТГ визначала для себе пріорітетом доєднатись до «Угоди мерів» до 2018 року та розробити План сталого енергетичного розвитку, але виконання цього заходу стратегії не відбулось.

Наразі лише у Вознесенську розроблено План сталого енергетичного розвитку (ПСЕР), який діє до 2020 року та в цьому році має бути розроблено новий ПСЕР до 2030 року.

На скільки стратегії розвитку громад та ПСЕР відповідають визначеним у Дорожній карті кліматичних цілей до 2030 року розглянемо далі.

«Дорожня карта кліматичних цілей 2030» визначає такі цілі за наступними секторами:

СЕКТОР ВИРОБНИЦТВА ТА ВИКОРИСТАННЯ ЕНЕРГІЇ

Виробництво електричної та теплової енергії спричиняє до 25% викидів вуглекислого газу, що мають у наслідку парниковий ефект та посилюють зміну клімату. Тому одним з найважливіших викликів для сучасних країн та прогресивних міст є перехід на “чисті” безвуглецеві технології виробництва енергії.


Використання відновлюваних енергетичних ресурсів замість викопного палива є критично важливим для попередження найгірших наслідків зміни клімату.

Вознесенськ взяв на себе зобов'язання та визначив, що частка альтернативних, відновлювальних джерел енергії повинна складати не менше 20%. У ПСЕР міста Вознесенськ приділяється увага використанню сонячних колекторів. У трьох садочках в рамках проекту «Впровадження інноваційних енергозберігаючих технологій в закладах освіти міста Вознесенська», за рахунок коштів місцевого бюджету та коштів фонду Всеукраїнського конкурсу проектів та програм розвитку місцевого самовряду-вання запроваджено комбіновані сонячно-електричну систему опалення та гарячого во-допостачання. У 2020 році встановлено сонячну електростанцію на насосній  станції  КП «Водопостачання м. Вознесенськ». 


( Витяг зі звіту про виконання ПСЕР міста Вознесенська)

Олександрівська ОТГ, яка визначала в стратегії розвитку  доєднатись  до «Угоди мерів» та обрати курс   перехіду на відновлювальні джерела енергії, так і не реалізувала амбітні плани. Прибужаніська громада на виконання операційної цілі - Ефективне управління та суспільна інтеграція громади, планувала розробити програми використання альтернативних джерел енергії, програми реконструкції, ремонту та комплексної термомодернізації та ефективного опалення комунальних заклідів, але відповідно до звіту по виконанню Стратегії цей захід так і не виконано.

СЕКТОР БУДІВЕЛЬ


Сьогодні будівництво й експлуатація будівель внаслідок енергоспоживання спричиняють близько 40 % глобальних викидів вуглекислого газу. При цьому до 2060 року прогнозується збільшення фонду будівель удвічі. Підвищення ефективності використання енергії у будівлях є одним з найбіль економічно доступним.

Вознесенськ у Стратегії розвитку визначає операційну ціль 2.7. Підвищення енергетичної ефективності та незалежності громади, а в  ПСЕР міста визначено перелік заходів по підвищенню енергоефективності у громадських та житлових будівлях. Постійно проводиться робота по комплексному утепленню будівель дитячих садочків, шкіл та комунальних будівель міста. Наразі утеплено 3 садочки, 2 школи.

Проводиться  капітальний ремонт – енергофективна модернізація будівлі поліклініки комунальної установи «Вознесенська центральна районна лікарня».

В місті працює на базі громадської організації Револьверний фонд підтримки ОСББ, Який дає змогу впроваджувати енергоефективні проекти ОСББ міста. В 30 установах бюджетної сфери запроваджено он-лайн систему щоденного контролінгу енергоносіїв.

У Олександрівській громаді прийнято програму підтримки об’єднань співвласників багатоквартирних будинків у проведенні капітальних ремонтів, реконструкції та технічного переоснащення багатоквартирних будинків Олександрівської селищної ради на 2019 - 2021 роки. Програма спрямовання на спів фінансування проведення у ОСББ капітальних ремонтів та заходів з енергоефективності, а на виконання цієї програми передбачено 600 000 гривень.

У Бузькій громаді діє Програма енергозбереження та енерго-ефективності Бузької сільської ради на  2019-2022 роки.

СЕКТОР ТРАНСПОРТ


У 2017 році 11,3 % парникових газів в Україні були вироблені в секторі транспорту (35,0 млн т CO2-еквіваленту)68. Це на 6,4 % більше за показник попереднього року.

Під час аналізу стратегій громад виявлено, що мешканці громад цей сектор визначають для себе як  одну з найпріорітетніших проблем у сфері навколишнього середовища.

Так у Вознесенську мешканці визначили, що  найбільшою проблемою є негативні наслідки інтенсивного автомобільного руху через місто (шум, вихлопні гази, руйнування дорожнього покриття).

Місто у стратегії розвитку визначило -  Операційну ціль 3.2. Покращення стану дорожньої, навколодорожньої інфраструктури та організація роботи транспорту, що включає :

•             покращення стану дорожньої інфраструктури на території громади

•             покращення умов для безпеки дорожнього руху по території громади

•             підвищення рівня задоволення мешканців наданими послугами - забезпечення безпечних та регулярних автомобільних пасажирських перевезень загального користування та можливості мешканців громади додатково скористатись річковим транспортом.

Протягом 2011-2020 рр.    було здійснено будівництво доріг загальною протяжністю 3998 м.       Інформація про всі роботи щодо будівництва доріг на території громади викладена в щорічних звітах про виконання Програми реформування і розвитку житлово-комунального господарства громади, в рамках якої виконувалися такі роботи. Звіти розміщені на інформаційному інтернент-порталі Територіальної  громади міста Вознесенська.

Щодо розвитку велотранспорту, то в місті встановлено велопарковки на території загальноосвітніх шкіл, а з  2016 року проводяться роботи з  проведення капітальних  ремонтних тротуарів з велосипедними доріжками довжиною у 3286 м2.

Роботи про переведення  автомобілів на альтернативні види палива не проводились.

Олександрівська громада відповідно до Плану виконання Стратегії передбачено  будівництво велодороги Воронівка-Актове до кінця 2020 року. Звіти про виконання планів виконання Стратегії на офіційному сайті не опубліковано.

В Прибужанівській ОТГ відповідно до Стратегії планувалось облаштувати велодоріжки, але в звіті про виконання стратегії зазначено, що цей захід рекомендовано виключити зі стратегії.

СЕКТОР ВІДХОДИ



Зменшення обсягів захоронення побутових відходів можливе через зменшення утворення відходів, впровадження технологій забезпечення повторного використання, роздільного збирання побутових відходів, їх перероблення та безпечної утилізації – відповідно до ієрархії поводження з відходами.


У місті Вознесенськ основним джерелом забруднення грунтів є сміттєзвалище, яке віддалене на 3,5 км від міста і займає площу  12,4га та експлуатується з 1958 р.  Наявне сміттєзвалище заповнене на 90%. Несанкціоновані сміттєзвалища, а також спалювання листя восени є однією з головних проблем у громаді в сфері поводження з відходами. Значною мірою це пояснюється низьким рівнем екологічної свідомості мешканців.

У ПСЕР передбачено роботу з питання запровадження в  місті роздільного збору сміття. Так, КП «Санітарна очистка міста»  постійно проводиться робота по облаштуванню майданчиків для роздільного збору сміття та закупівля контейнерів для роздільного збору сміття.

А будівництво комплексу повної переробки ТПВ з отриманням альтернативних видів палива не виконано, але розроблено проектно-кошторисну документацію.

В Олександрівській громаді найважливішою потребою є будівництво мережі санітарної каналізації та організація системи роботи зі сміттям, починаючи від сортування і вивезення до транспортування і звалищ.

Згідно Плану виконання Стратегії розвитку громади плануються наступні заходи:

Розробка схеми санітарної очистки населених пунктів з метою повного охоплення послугами збору та вивезення ТПВ, і далі її впровадження відповідно до розробленого графіку, пердбачено виконання до кінця 2020 року;

Запровадження контейнерного збору ТПВ, облаштування майданчиків, придбання спеціалізованого авто для збору ТПВ, 2018- 2019;

Модернізація та паспортизація полігону ТПВ, передбачено до кінця 2020 року;

Розробка та впровадження програми по екологічній освіті та поводженню з ТПВ (в т.ч. шкільна програма), передбачено до кінця 2020 року;

У Стратегії розвитку Бузької  громади  визначено операційну ціль-  Організувати  систему управління твердими побутовими відходами (ТПВ).

Планом передбачено наступне:

Запровадження контейнерного збору ТПВ, облаштування майданчиків, придбання спеціалізованого авто для збору ТПВ, 2019 рік.

Впровадження програми екологічної освіти в закладах шкільної і дошкільної освіти, 2019 рік.

Але дослідити виконання заходів стратегії важко, адже звіти про її виконання не публікуються на офіційному сайті.

Мешканці Прибужанівської громади визначають можливість сортування сміття, як ону з найменьш важливим для себе, тому планом передбачалось розробка програми екологічної освіти. Відповідно до звіту, програма так і не була розроблена.

Також у громаді планували створити новий  полігон та закрити старий.  Виконання цього заходу продовжено  до кінця 2020 року.

ВИСНОВКИ

Під час дослідження  кліматичної політики у чотирьох громадах Миколаївської області ( Вознесенська  міська об'єднана територіальної  громади, Олександрівська ОТГ, Прибужанівська ОТГ та Бузька ОТГ)    виявлено, що громади мають затверджені Стратегії розвитку громад та інші програми та положення,  в які включені кліматичні цілі.

Однак, аналізуючи звіти про виконання амбітних планів, виявлено, що плани та стратегії для деяких громад  – лише теорія. На практиці виконання амбітних кліматичних цілей не є пріоритетними.  

Тому саме зараз, під час перегляду та розробки місцевої кліматичної політики ми пропонуємо місцевій владі прийняти до уваги розроблені громадськістю цілі, які  передбачені в  «Дорожній карті кліматичних цілей 2030» , виконання яких  призведе до зниження викидів парникових газів.

Рекомендуємо кандидатам у міські, селищні та сільські голови, кандидатам у депутати та політичні партії включити до своїх програм кліматичні амбітні цілі з відповідними заходами.

 Це дасть змогу підготувати амбітну місцеву  кліматичну політику та залучити до процесу громадськість.


Дослідження проводиться  за фінансової підтримки Федерального міністерства з охорони навколишнього середовища, збереження природи та ядерної безпеки Німеччини в рамках проекту Міжнародної Кліматичної Ініціативи (ІКІ).

м. Вознесенськ, вул. Пушкінська,3/35

+38(05134)3-22-50
  
+38(098)333-22-50
  
+38(099)333-22-50