ТРИ рекомендації до міського голови Вознесенська щодо міського бюджету 2016.

 Чому важливі публічність та двосторонній діалог між владою та громадою щодо міського бюджету 2016?

 Іван Сікора, директор Фундації «Відкрите суспільство»,  Трандафіл Володимир, виконавчий директор ВМГО «АЕР», учасники громадського партнерства «За прозорі місцеві бюджети!»

Звідки плануються надходження до міського бюджету, чому так мало чи так багато?

Трохи більше місяця залишається до прийняття бюджету міста Вознесенськ. Одеська обласна організація «Комітету виборців України», Фундація «Відкрите суспільство» та Громадська організація «Агентство економічного розвитку» як учасники громадського партнерства «За прозорі місцеві бюджети!», що об’єднує громадських активістів та незалежних журналістів у 15 містах України, звернулася офіційно та через ВІДКРИТЕ ЗВЕРНЕННЯ до міського голови міста Вознесенськ щодо важливості вчасного та повного оприлюднення проекту рішення про бюджет міста на наступний рік. У зверненні учасники громадського партнерства «За прозорі місцеві бюджети!» пропонують проведення повноцінних консультацій щодо проекту рішення про міський бюджету на 2016 рік. Аби консультації не перетворилися на односторонній рух, важливим є оприлюдненням їх результатів та забезпеченням повноцінного зворотного зв’язку щодо наданих пропозицій. 

 РЕКОМЕНДАЦІЯ 1:  публічності проекту головного фінансового документу  міста Вознесенськ

 Не пізніше кінця листопаду проект рішення про місцевий бюджет має бути оприлюднений на сайті міськради. Хто не байдужий того, що відбувається в місті прохання ознайомитись з бюджетом та надати свої пропозиції.

Важливо аби місцевий бюджет оприлюднили і не лише прогнозні показники надходжень та витрат, але й пояснювальну записку із зазначенням об’єктів та бази формування прогнозних показників надходжень та не забули про всі додатки, як того вимагає Бюджетний кодекс України. Проект рішення про місцевий бюджет повинен містити:

-           пояснювальну записку з інформацію про соціально-економічний стан міста;

-           оцінку прогнозу доходів та аналіз пропонованих обсягів видатків. Кожна цифра прогнозних надходжень до міського бюджету має ґрунтуватися на переконливих та чітких розрахунках.

-           перелік інвестиційних програм (проектів) на плановий бюджетний період та наступні за плановим два бюджетні періоди (дасть змогу дізнатися що і де буде побудовано чи відремонтовано);

-           пояснення головних розпорядників бюджетних коштів чому конче необхідно витрачати кошти на той чи інший об’єкт та чому пріоритети витрачання коштів сформуванні саме таким чином.

Міська влада зобов’язана гарантувати громадянам можливість в повній мірі та завчасно ознайомитися із проектом рішення про міський бюджет на 2016 рік. 

 РЕКОМЕНДАЦІЯ 2: Почути голос небайдужих громадян

 Доступ до інформації щодо змісту проекту рішення про бюджет дає громадянам можливість надавати пропозиції та зауваження. Побачивши останні, місцева влада зможе краще зрозуміти потреби та інтереси громадян та бізнесу. Вірогідно,  частина  потреб та інтересів було проігноровано, а деякі цінні пропозиції так і не було включено до розгляду в процесі складання проекту бюджету.

 І хоча в компетенції міської влади врахувати, частково врахувати чи відхилити надані пропозиції та зауваження в рамках проведення консультацій, але голос кожного небайдужого громадянина, який хоче долучитися до управління містом у проміжку між виборами -  обов’язково має бути почутий.

Очевидно, що кожен з нас залежно від місця проживання, доходу, віку та статі має різні уявлення про те куди першочергово мають бути спрямовані кошти з міського бюджету. Але безперечно, громадяни мають право знати підходи на підставі яких визначалася доцільність включення тих чи інших об’єктів до переліку  інвестиційних програм (проектів). Адже саме громадяни через процедуру консультацій можуть впливати на рішення міської влади про:

-           перелік об’єктів, які отримають кошти на капітальний ремонт чи будуть побудовані;

-           де буде нарешті заасфальтовано прибудинкову територію та міжквартальні проїзди;

-           де будуть відремонтовані під’їзди або замінені ліфти;

-           де з’являться спортивні та дитячі майданчики;

-           чи можна буде нарешті комфортно та безпечно  купатися у водоймах в спекотне літо та 

Болючі для громади проблеми можна обговорити під час консультацій та почути аргументи міської влади. Аби не перетворювати консультації щодо проекту бюджету у шоу для журналістів, важливо задіяти не лише інструмент публічних громадських обговорень у форматі слухань, але й передбачити:

1.         Надсилання чи/та реєстрацію пропозицій у письмовій формі на визначену електронну пошту;

2.         Проведення  обговорень найбільш проблемних статей надходжень та видатків бюджету у форматі експертного обговорення;

3.         Проведення публічних зустрічей із заінтересованими сторонами (ініціативні групи громадян та бізнес об’єднання) щодо конкретних проблемних питань місцевої політики (наприклад, незаконні забудови, тимчасові споруди, об’єкти капітального ремонту та будівництва, утримання та благоустрій парків, скверів, міських пляжів та прилеглих до водойм територій тощо).

 РЕКОМЕНДАЦІЯ 3: Налагодити двосторонній зворотній зв'язок із громадянами

 На думку учасників громадського партнерства «За прозорі місцеві бюджети!» консультації  можуть бути ефективними, а громадяни та бізнес були впевненими, що міська влада готова не лише до консультування, але й до співпраці та реагування на наданні пропозиції, коли буде забезпечено:

1)   оприлюднення всіх наданих пропозицій в рамках консультацій на веб-сайті міськради;

2) оприлюднення звіту про результати консультацій із громадськістю на веб-сайті міськради. Це стане  свідчень того, що наданні пропозиції громадян в рамках консультацій були використанні у проекті рішення про місцевий бюджет. У звіті про результати консультацій зазначити стан та причини врахування, часткового врахування чи відхилення отриманих пропозицій та зауважень, а також  зазначити яким чином це відобразилося на проекті рішення про місцевий бюджет;

3) звіт про проведення консультацій із громадянами та бізнесом та інформацію про його результати буде додано у формі окремого додатку до рішення про місцевий бюджет на 2016 р.

 В цілому, це не так важко зробити міській владі. Наслідком стане зростання довіри до того що міський голова хоче робити в місті. Особливо  важливо, щоб був реальний зворотній зв'язок та пропозиції так і не залишилися на сайті чи в папках чиновників та депутатів. Адже саме участь громадян у бюджетному процесі є чи не найкращою можливістю впливати на міську владу у проміжках між виборами, а міській владі краще зрозуміти потреби та інтереси громадян, які з різних причин не були враховані в проекті головного фінансового документу міста.

Відповідь на питання «Чи пройде команда міського голови міста Вознесенська тест на відкритість,  прозорість та готовність до співпраці із громадянами?» залежить від відповіді на ВІДКРИТЕ ЗВЕРНЕННЯ громадських експертів та активістів щодо оприлюднення та консультування щодо проекту міського бюджету на 2016 р. Попри те, що звернення вже офіційно надіслане міському голові, його можуть підтримати всі небайдужі громадяни шляхом  підписання за посиланням.

Міський бюджет – це наші гроші, гроші громади. І тому, громадяни ВИМАГАЮТЬ від міської влади ВІДКРИТОСТІ, ПРОЗОРОСТІ, КОНСУЛЬТАЦІЙ ТА СПІВПРАЦІ у формуванні кінцевої редакції проекту міського бюджету на 2016 рік.

 

Довідкова інформація:

Діяльність громадського партнерства «За прозорі місцеві бюджети!» спрямована на підвищення прозорості формування та використання коштів місцевих бюджетів. Вперше в Україні комплексно оцінюється 15 місцевих бюджетів на стан їх прозорості, громадської участі та доброчесності на основі методології Фундації «Відкрите суспільство».

Діяльність громадського партнерства «За прозорі місцеві бюджети» координується Одеською обласною організацією «Комітету виборців України» та Фундацією «Відкрите суспільство» за фінансової підтримки Європейського союзу та Посольства Фінляндії в Україні.

Партнерство «За прозорі місцеві бюджети» об’єднує громадські організації та засоби масової інформації у 15 містах України (Києві, Одесі, Дніпропетровську, Львові, Миколаєві, Чернігові, Черкасах, Сумах, Івано-Франківську, Чернівцях,  Сєверодонецьку, Здолбунові, Вознесенську, Чугуєві, Білозерці, Купянську та Ізмаїлі). 

 

Додаткова інформація за посиланням: громадське партнерство «За прозорі місцеві бюджети!»

             Діяльність громадського партнерства «За прозорі місцеві бюджети!» спрямована на підвищення прозорості формування та використання коштів місцевих бюджетів. Вперше в Україні комплексно оцінюється 15 місцевих бюджетів на стан їх прозорості, громадської участі та доброчесності на основі методології Фундації «Відкрите суспільство».

Діяльність громадського партнерства «За прозорі місцеві бюджети» координується Одеською обласною організацією «Комітету виборців України» та Фундацією «Відкрите суспільство» за фінансової підтримки Європейського союзу та Посольства Фінляндії в Україні.

Партнерство «За прозорі місцеві бюджети» об’єднує громадські організації та засоби масової інформації у 15 містах України (Києві, Одесі, Дніпропетровську, Львові, Миколаєві, Чернігові, Черкасах, Сумах, Івано-Франківську, Чернівцях,  Сєверодонецьку, Здолбунові, Вознесенську, Чугуєві, Білозерці, Купянську та Ізмаїлі). 

 

Додаткова інформація за посиланням: громадське партнерство «За прозорі місцеві бюджети!»